loading...
خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189
تهران پایپر بازدید : 57 شنبه 09 دی 1402 نظرات (0)

اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد

ما در این مقاله راجع به اینکه اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد صحبت خواهیم کرد. چرا که بسیاری از ما از نوجوانی فقط شنیده ایم که هواگیری شوفاژ بایستی انجام شده و دلیل آنرا درک نکرده ایم. ابتدا لازم است که کمی در رابطه با سیستم شوفاژ صحبت کنیم. سیستم شوفاژ یک سیستم گرمایشی است که در آن آب داغ از مبدا مولد گرمایشی موتورخانه یا پکیج به سمت رادیاتورها و دیگر پخش کننده های گرمایشی حرکت کرده و در آنجا با تبادل گرما با محیط, هوای آنجا را گرم کرده و مجددا برای گرم شدن به مبدا یعنی موتورخانه و پکیج بازگشته تا دوباره داغ شده و این سیکل در فصول سرما تا مادامی که سیستم گرمایشی نیاز باشد ادامه پیدا میکند. پس به غیر از داغ بودن آب داخل رادیاتور, سیستم شوفاژ به گردش دایمی این سیکل وابسته بوده و این چرخه بایستی با کمترین خللی به شکل مداوم در گردش باشد.

برای بهبود این سیکل حرارتی در سیستم های شوفاژ از پمپ هایی خاصی بسته به سیستم گرمایشی استفاده شده تا این گردش سرعت و قدرت بیشتری داشته باشد, اما بعضا عواملی مانع از گردش بهینه آب داخل شوفاژ شده و ممکن است رادیاتور شوفاژ سرد شده یا به اندازه کافی گرم نشود. 

بسته شدن مسیر و گرفتن هوا در داخل رادیاتور و سیستم لوله کشی از عمده ترین موانعی است که باعث میشود شوفاژ آنچنان که باید, گرم نشود. بعضا ممکن است با وجود هوا در داخل شوفاژ, به دلیل عدم احتیاج به گرمای زیاد, نیازی به هواگیری یا رفع دیگر مشکلات نباشد, اما ممکن است برخی از شب های بسیار سرد این مشکل بروز کند. از طرفی به غیر از نیاز به هواگیری ممکن است, گرفتگی مسیر لوله کشی و شیرآلات شوفاژ یا نیمه باز یا بسته بودن شیرها و  قفل شدن شیرفلکه ها و شیر رادیاتور موجب کاهش سرعت گردش آب و سرد شدن رادیاتور شود. در این حالت آب گرم است ولی رادیاتور سرد باقی میماند که یکی از علت های آن ممکن است, نیاز رادیاتور شوفاژ به هواگیری باشد.

اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد

6 مشکل اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد 

به طور کلی اگر شوفاژ هواگیری نشود, اتفاق خاصی نمی افتد, و فقط ممکن است موجب بروز مشکلاتی در سیستم رادیاتور شوفاژ به شرح زیر میشود. 

  1. سرد شدن رادیاتور یا گرم نشدن آنها به اندازه کافی
  2. کارکرد دایم پمپ پکیج و موتورخانه
  3. افزایش مصرف گاز و برق به دلیل کارکرد بیشتر مشعل و پمپ
  4. احتمال ایجاد صدا در رادیاتور و لوله های شوفاژ
  5. افزایش احتمال رسوب گرفتگی در رادیاتور و لوله کشی به دلیل کاهش سرعت گردش آب

حتی در سیستم های موتورخانه عدم هواگیری یک رادیاتور از یک واحد ممکن است بر سیستم رادیاتور دیگر واحدها نیز اثرگذار باشد. پمپهای شوفاژ برای جبران گردش دایم کار شده و به همین دلیل فشار بیشتری را تحمل میکنند. مصرف سوخت نیز به دلیل اینکه رادیاتورهای هواگرفته به اندازه نرمال قادر به گرم کردن محیط نیستند افزایش پیدا میکند. تجربه نشان داده که بخش اصلی صداهای مربوط به سیستم شوفاژ مربوط به این است که اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد. از طرفی کم شدن سرعت گردش آب شوفاژ موجب رسوب گرفتکی شده و این مساله به مرور گرم شدن رادیاتور شوفاژ را با مشکل مواجه کرده و همین رسوبات ممکن است در ادامه موجب از بین بردن و سوراخ کردن رادیاتور و لوله های شوفاژ شوند.

نحوه هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ بایستی بعد از راه اندازی موتورخانه شوفاژ و زمستانی کردن وضعیت پکیج انجام شود. بعد از تنظیمات مربوطه در صورت بسته بودن, شیر فلکه های ورودی شوفاژ و شیر رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ باز میشوند. بهتر است کار هواگیری شوفاژ حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از راه اندازی و آب گیری رادیاتورها اتفاق بیفتد, چرا که بعضا ممکن است هوای قابل توجهی در سیستم شوفاژ نبوده و قدرت پمپ های شوفاژ هوای موجود را از بین ببرد.

بعد از حدود یکی دوساعت که رادیاتورها نسبتا گرم شده اند, کار هواگیری را با استفاده از یک ظرف کوچک و یا دستمال خشک انجام میدهیم. برای هواگیری رادیاتور شوفاژ های قدیمی به آچارهای مخصوصی نیاز است اما رادیاتورهای جدید, اغلب شیرهای هواگیری با پیچ گوشتی دوسو نیز امکان هواگیری را دارند.

با باز کردن شیر هواگیری و هدایت آن به داخل ظرف از کثیف شدن محیط جلوگیری کنید. معمولا خروج هوا و آب معمولا ولرم با هم انجام شده و همراه به صدای فشششش است. با پایان یافتن این صدا و داغ شدن آب خروجی, به مرور کل بدنه رادیاتور شوفاژ نیز گرم شده و کار هواگیری تمام میشود. هواگیری رادیاتور شوفاژ یک به یک  انجام میشود. در صورت وجود حوله خشک کن بهتر است, هواگیری از این رادیاتور شروع شده تا هوای دیگر رادیاتورها را نیز خارج کند.

در صورت گرم نشدن رادیاتورهای شوفاژ یک روش هواگیری سنگینتر است که بایستی به دلیل کثیف بودن در حمام انجام شود. در این روش به جای اینکه هواگیری شوفاژ از محل شیر هواگیری انجام شود, با باز کردن مهره ماسوره شیر رادیاتور و خارج کردن مقدار زیادی آب شوفاژ انجام میشود. در این روش ممکن است خودتان هم خیس شده و بایستی مراقب داغ بودن آب شوفاژ باشید.

در برخی ساختمان ها نیز برای راحتی از شیرهای هواگیری اتوماتیک یا ایرونت برای هواگیری شوفاژ استفاده میشود. با این وجود اگر رادیاتور هواگیری شده, سرد یا ولرم باقی بماند, بایستی به سراغ تعمیر پکیج شوفاژ دیواری و تعمیرات تخصصی موتورخانه از بخش پمپ سیرکولاتور یا منبع انبساط بروید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب نصب و سرویس موتورخانه شوفاژ پکیج کولر آبی گاز اسپلیت نصب شیرالات لوازم بهداشتی رادیاتور سراسر تهران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 332
  • بازدید ماه : 1,012
  • بازدید سال : 13,328
  • بازدید کلی : 82,286