loading...
خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189
تهران پایپر بازدید : 50 پنجشنبه 05 بهمن 1402 نظرات (0)

علت های گرفتگی توالت فرنگی و روش های باز کردن آن

در این نوشته به بررسی علت های گرفتگی توالت فرنگی و روش های باز کردن آن خواهیم پرداخت. امیدواریم که این مقاله ما مفید باشد و بتواند کار شما را راه بیاندازد.

ابتدا لازم است که با ساختار کلی توالت فرنگی و نحوه کارکرد آن آشنا شویم. توالت فرنگی یک کاسه دارد که فرد استفاده کننده روی آن نشسته و بعد از انجام کار خود برای تخلیه محتویات کثیف داخل کاسه دکمه روی مخزن را فشرده تا حجم زیادی که در مخزن توالت فرنگی ذخیره شده در عرض چند لحظه به سمت کاسه سرازیر شده و برای جلوگیری از ورودی بوی بد حجم مشخصی آب تمیز در داخل کاسه باقی میگذارد. هر عاملی که مانع از اجرای این رویه شود باعث میشود که محتویات داخلی فرنگی تخلیه نشده و منظره نامطبوعی را ایجاد کند. 

قیمت لوله پلیکا

عدم وجود آب در داخل مخزن توالت فرنگی به هر دلیلی, پاره شدن زنجیر یا طناب متصل به دکمه, عمل نکردن مکانیزم تخلیه و یا گرفتگی داخل شترگلویی یا لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی از علل کار نکردن روند عادی فرنگی است. 

عدم وجود آب در داخل مخزن میتواند به دلیل خرابی شناور , شیلنگ, شیر پیسوار و یا حتی قطع بودن آب توالت فرنگی باشد. پاره شدن زنجیر پلاستیکی یا کارنکردن سیفون تخلیه نیز گهگاهی موجب این مساله میشود. اما شایع ترین دلیل را میتوان گرفتگی توالت فرنگی دانست. در صورت خرابی هریک از قطعات میتوان با تعویض آنها توالت فرنگی را تعمیر کرد, اما برای رفع گرفتگی توالت فرنگی بایستی به تناسب نوع گرفتگی عمل کرد.

روش های رفع گرفتگی توالت فرنگی

همانطور که گفتیم بایستی به نوع و محل گرفتگی برای استفاده از روشهای مختلف توجه کنیم.

  1. گرفتگی توالت فرنگی با اجسام فلزی و پلاستیکی
  2. گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع
  3. گرفتگی توالت فرنگی با نوار بهداشتی
  4. افتادن صابون در کاسه دستشویی
  5. گرفتگی توالت با مو
  6. گرفتگی توالت فرنگی با صابون
  7. افتادن خمیر دندان در چاه دستشویی

از جمله گرفتگی های رایج با اجسام مختلف هستند که بایستی با توجه به محل گیرکردن اجسام نیز دقت کرد. در صورتی که گرفتگی در شترگلویی کاسه توالت فرنگی که درون کاسه است اتفاق افتاده بایستی با روش های خاصی که به کاسه آسیب نمیرساند,راه تخلیه فرنگی را باز کنیم.

اما در صورتیکه گرفتگی درون لوله کشی فاضلاب فرنگی باشد, بهتر است برای جلوگیری از شکستن توالت فرنگی و باز کردن اساسی آن, توالت فرنگی از جای خود کنده شده و بعد از باز کردن لوله مجددا آنرا نصب کنیم.

روش های رفع گرفتگی کاسه توالت فرنگی

روش های زیر برای باز کردن گرفتگی در قسمت خود کاسه بوده و احتمالا برای باز کردن لوله کشی توالت فرنگی مناسب نباشد.

1- رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون

رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون یک راه فوری برای بازکردن گرفتگی های سطحی فرنگی است. در این روش با پوشاندن کاسه با سلفون و محکم کردن آن با چسب به فشار ملایمی که سلفون وارد میشود, در صورت گرفتگی فرنگی با مو و دستمال کاغذی این اجسام از محل انسداد رد شده و توالت فرنگی باز میشود. وجود نشتی از محل نصب میتواند این شیوه را بی اثر کند.

2- استفاده از فشار آب

استفاده از آب به خصوص آب گرم میتواند در انسدادهای سبکتر موجب رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی شود.  اگر با استفاده از یک سطل بزرگ همراه با شلنگ آب انجام شود, اثرگذاری این روش بیشتر است. دو روش بالا برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با دستمال کاغذی بسیار مناسب هستند.

علت های گرفتگی توالت فرنگی و روش های باز کردن آن

3- باز کردن توالت فرنگی با تلمبه دستی

یک روش سنتی اما موثر برای باز کردن توالت فرنگی استفاده از تلمبه های دستی لاستیکی است. این تلمبه ها با محبوس کردن هوا و فشار به محدود مسیر فاضلاب در صورتی که زورش به گرفتگی برسد میتواند راحت ترین نحوه بازکردن توالت فرنگی محسوب شود.

علت های گرفتگی توالت فرنگی و روش های باز کردن آن

4- رفع گرفتگی توالت فرنگی با سیم مفتول

سیم مفتول قوی میتواند با بیرون کشیدن یا جابجا کردن اشیا یک روش مناسب باشد. در صورت عدم دسترسی به سیم مفتول میتوانید با استفاده از چوب رختی فلزی و صاف کردن آن نسبت به بازکردن توالت فرنگی اقدام کنید.

5- رفع گرفتگی توالت با اسید

رفع گرفتگی توالت با اسید یک شیوه رایج اما نسبتا بی فایده و بعضا مضر است. این روش یک راهکار با ریسک بالا بوده و ممکن است هم به خود شما و هم به تجهیزات سرویس بهداشتی و لوله کشی فاضلاب آسیب برساند. برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی با اسید بهتر است از اسیدهای ضعیف استفاده کنید, چرا که اسید قوی در کنار باز کردن مسیر فاضلاب ممکن است باعث خوردگی تجهیزاتی مانند کاسه توالت, سوراخ کردن لوله و چسب لوله کشی شود. علاوه بر این اسیدهای قوی در تماس با آب و پاشیدن روی پوست میتوانند خطرات زیادی برای سلامتی افراد داشته باشند.

6- رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش شیرین

رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش شیرین, سرکه و نوشابه یکی از راهکارهای دم دستی و موثر است. استفاده از چند قاشق جوش شیرین با ترکیب سرکه میتواند موجب از بین بردن گرفتگی با مو , مدفوع و رسوبات دیگر شود. این روش به خصوص برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع بسیار کارساز است.

7- رفع گرفتگی توالت فرنگی با ابزار آسان گیر

همان طور که گفته شد بهترین روش در باز کردن و رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی حذف اشیا در مسیر فاضلاب است. آچار آسان گیر اجسام یا گیره فاضلاب از جمله ابزارالات است که در حدود 1 متر طول داشته و سر آن یک چنگک برای گرفتن اجسام دارند. در ضمن گرفتن اجسام این آچار میتواند با زدودن رسوبات به راحتی و توسط افراد عادی انجام شود

رفع گرفتگی لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی

روش های زیر معمولا در گرفتگی های اساسی و سخت به کار میروند و نیاز به کمک افراد با تجربه دارد. قیمت لوله بازکنی در این موارد از شیوه های قبلی بسیار بیشتر است.

1-استفاده از گازوییل و نفت

رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی با ملات و مصالح ساختمان یک معضل برزگ است. معمولا این گرفتگی ها پس از انجام عملیات ساختمانی و بازسازی سرویس بهداشتی با مسدود شدن لوله فاضلاب توسط سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به وقوع می پیوندد. از آنجا که سیمان بر اثر خیس شدن سفت تر میشود و اسید هم چندان روی آن اثرگذار نیست, استفاده از مواد نفتی به خصوص گازوییل برای بازکردن لوله توالت فرنگی و شترگلویی توالت ایرانی موثر واقع شود. برای این منظور بهتر است به مدت چند ساعت پس از ریختن گازوییل از توالت استفاده نشود تا سیمان و مصالح توسط گازوییل حل شده و با شستشوی آب گرم و محلول اسیدی رقیق از بین بروند.

2- رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی با فنر

هر چند که روشهای فوق میتواند در انسداد های معمولی به راحتی توسط افراد عادی انجام شود. اما برخی از گرفتگی های به نیروی بیشتری نیاز دارند. استفاده از فنر با سایز متناسب و در بسیار از موارد نیاز به به کارگیری قلق های خاص از کارهایی است که فقط از عهده افراد متخصص لوله بازکن بر می آید. بعضا این روش با کندن توالت فرنگی و استفاده از فنرهای نازک و مخصوص که به کاسه آسیب نمیرساند انجام میشود اما در بسیاری از موارد بایستی کاسه توالت فرنگی کنده شود.

علت های گرفتگی توالت فرنگی و روش های باز کردن آن

3- استفاده از دستگاه تراکم هوا

دستگاه تراکم هوا هم از تجهیزات تخصصی برای رفع گرفتگی توالت فرنگی است. این دستگاه بر متراکم کردن هوا در محفظه توالت فرنگی باعث ایجاد فشار زیادی شده و اجسام گیرکرده را به سمت لوله فاضلاب پرتاب میکند. این شیوه نیاز به تجربه زیادی برای استفاده داشته و در صورت اجرا توسط افراد ناشی ممکن است باعث آسیب به سیستم لوله کشی فاضلاب و سرامیک کف سرویس بهداشتی شود.

4- کندن و نصب مجدد کاسه فرنگی

در برخی موارد گرفتگی توالت فرنگی به دلیل گیرکردن مو  و رسوبات در قسمت بوگیر و حدفاصل بین فرنگی و لوله فاضلاب اتفاق میفتد. در این موارد چاره ای جز کندن فرنگی, زدودن رسوبات و نصب مجدد فرنگی نیست. نصب نادرست و استفاده از بوگیرهای تغییر دهنده آکس یا وجود شترگلویی به جای مانده از توالت ایرانی و تبدیل توالت ایرانی به فرنگی غیر استاندارد نیز ممکن است, علل اینگونه گرفتگی ها شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب نصب و سرویس موتورخانه شوفاژ پکیج کولر آبی گاز اسپلیت نصب شیرالات لوازم بهداشتی رادیاتور سراسر تهران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 308
  • بازدید ماه : 988
  • بازدید سال : 13,304
  • بازدید کلی : 82,262