loading...
خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189
تهران پایپر بازدید : 1306 شنبه 08 آبان 1400 نظرات (0)

نحوه صحیح بستن نوار تفلون

کاربرد و نحوه صحیح بستن نوار تلفون و اینکه چند دور نوار تفلون بپیچیم و در کجا میتوان از نوار تفلون , تفلون مایع و خمیر کنف استفاده کنیم هرچند که مسایل پیش پاافتاده و ساده ای به نظر میرسند, اما به دلیل استفاده زیاد در صنعت تاسیسات لوله کشی ساختمان بسیار مهم تلقی میشوند. چه بسا سهل انگاری در نحوه صحیح بستن نوار تفلون میتواند خسارت و دردسرهای زیادی هم برای لوله کش و مجریان تاسیساتی و هم برای کاربران آماتور ایجاد کند. ابتدا بایستی گوشزد کنیم که معمولا بستن نوار تفلون در اتصالات فلزی و به خصوص گالوانیزه کاربرد داشته و در مواردی مانند نصب سیفون ظرفشویی کمتر استفاده میشود.

نحوه بستن صحیح نوار تفلون

نحوه صحیح بستن نوار تفلون جامد

نوار تفلون جامد , خمیر کنف و نوار تفلون مایع در لوله کشی و تاسیسات ساختمان به روی اتصالات مغزی دار یا نر پیچیده میشود. جهت پیچیدن نوار تفلون به دور یک اتصال موافق جهت عقربه های ساعت بوده و در صورت رعایت نکردن این مساله , وظیفه آب بندی نوار تفلون به هم خورده و احتمالا آب بندی لوله کشی مختل میشود. جهت پیچیدن نوار تفلون مهمترین گام در نحوه استفاده از آن بوده و مساله دیگری که بایستی مدنظر قرار دهید این است که نوار تلفون در عریض ترین شکل ممکن یعنی همان 12 میلیمتر متر عرض به دور اتصال پیچیده شود , چرا که نازک شدن نوار تفلون باعث میشود که کارایی واقعی خود را از دست بدهد. استفاده صحیح نوار تفلون یکی از موارد جزیی اما مهم در اصول لوله کشی ساختمان محسوب میشود.

از لحاظ تعداد دور پیچیدن نوار تفلون اعداد مختلفی از 8 تا 20 دور پیشنهاد میشود اما بخاطر ضخامت و کیفیت های مختلف نوار تفلون عدد دقیقی را نمی توان تاکید کرد فقط همین قدر بدانید که تا جایی نوار تفلون به دور اتصال پیچیده شود که حداقل رزوه مغزی توسط چشم قابل تشخیص نباشدو در عین حال زیاد پیچیدن نوار تفلون مانع از گیرکردن لبه اتصال به مادگی نشود. در اتصالات کوچک خیلی مهم نیست ولی در سایز 5 به بالا بهتر است نوار تفلون به صورت مخروطی پیچیده شود.

نکته دیگری که به خصوص در سایزهای بالای لوله کشی گالوانیزه بایستی رعایت شود , این است که قسمتهای پایینی اتصال نوار تفلون بیشتری نسبت به نوک اتصال پیچیده شود تا بعد از پیچیدن نوار تفلون اتصال به شکل مخروطی در بیاید . این کار باعث میشود که عمل آب بندی با حداکثر اطمینان انجام شود.

نکته دیگر اینکه در اتصالات و نصب تجهیزات سرویس بهداشتی از جنس پلاستیک, اتصالات سیفون و فلز برنج نوار تفلون زیادی بکار نبرید زیرا این قطعات بخاطر استحکام کم توان فشار بالا را نداشته و دچار شکستگی میشوند.  استفاده از نوار تفلون در پرس لوله پنج لایه نیز استفاده ای ندارد.

مساله بعدی این است که در اتصالاتی مانند سیفون پلاستیکی سینک ظرفشویی و روشویی که واشر برای آب بندی تعبیه شده است به هیچ وجه از نوار تفلون استفاده نشود , مگر اینکه بعد از نصب کردن اتصال مورد نظر , واشر به خوبی کار خود را انجام نداده و مجبور به استفاده از نوار تفلون شوید. تعمیر شیر فلکه ساختمان از موارد کاربرد نوار تفلون است.

انواع نوار تفلون جامد

 نوار تفلون انواع متفاوت با مارکهای زیاد ایرانی و خارجی دارد . معمولا نوار تفلونهای معمولی به صورت نواری تولید و استفاده میشوند. اما نوار تفلون خمیری و تفلون مایع هم از انواع دیگر نوار تفلون محسوب میشود.

رنگ بندی نوار تفلون هم در رنگ بندی متفاوت بوده که معمولا رنگ سفید و صورتی آن در لوله کشی آب و پکیج و نوار تفلون زرد برای استفاده دز لوله کشی گاز مصرف میشوند .

از معروف ترین نوار تفلن در ایران می‌توان به نوار تفلون تهران , آسیا طلایی ,  اصفهان , نور ، دنا، تاب ، و تولیدات چینی سیتکو sitco ، دنیکس denix، زاکو  و دی ان اشاره نمود.

خمیر و کنف

خمیر و کنف از سالهای دور برای آب بندی لوله کشی های دنده ای استفاده میشود. البته کنف به همراه سرب مذاب در لوله کشی فاضلاب چدنی نیز کاربردهای زیادی دارد . کنف با جذب آب باد کرده و عمل آب بندی را انجام میدهد. وظیفه خمیر نیز علاوه بر آب بندی جزیی , ثابت نگه داشتن الیاف کنف در سرجای خود میباشد .

کاربرد این دو نیز با چسبیدن مقداری خمیر به روی دنده و سپس پیچیدن کنف روی آن و دو مرتبه مالیدن خمیر روی لایه های کنف میباشد. در اندازه های بالا به خصوص در لوله کشی موتورخانه ها , برخی از همکاران تاسیسات کار مقداری نوار تفلون دور کنف میپیچند .

این روش استفاده بخاطر تورم کنف نشتی های ریز احتمالی را نیز پوشش میدهند , و از لحاظ اقتصادی نسبت به مصرف نوار تفلون به نفع شماست .

اما عیب این روش این است که  عمل آب بندی کمی به کندی انجام شده و در ضمن در اتصالات برنجی نمیتوان استفاده کرد , چرا که تورم کنف باعث ترکاندن اتصالات برنجی میشود . در ضمن بکارگیری این روش حوصله و مهارت ویژه ای طلب میکند . در ضمن این روش بخاطر حجم بالای کنف مقاومت بالایی در مقابل پیچیدن دارد و آچار و ابزار لوله کشی مخصوص خود را طلب میکند .

جهت پیچیدن کنف نیز مانند نحوه صحیح نوار تفلون روی اتصال نر و عقربه های ساعت است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب نصب و سرویس موتورخانه شوفاژ پکیج کولر آبی گاز اسپلیت نصب شیرالات لوازم بهداشتی رادیاتور سراسر تهران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 336
  • بازدید ماه : 1,016
  • بازدید سال : 13,332
  • بازدید کلی : 82,290