loading...
خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189
تهران پایپر بازدید : 91 جمعه 30 دی 1401 نظرات (0)

محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان

 مانند کلیه کارهای تاسیسات ساختمانی محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان در بازدهی حداکثری بسیار مهم تلقی میشود. سایز لوله آب سرد و گرم , فاصله استاندارد لوله کشی آب ساختمان از جمله مهمترین موارد در اجرای استاندارد لوله کشی آب سرد و گرم و بهینه سازی آن عملیاتی آن محسوب میشوند.

هدف از اجرای لوله کشی آب آبرسانی به شیرآلات و مصرف کننده های دیگر از مبدا مشخص هستند. مقصد نهایی لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان , شیرآلات بهداشتی هستند. مبدا لوله کشی نیز میتواند موتورخانه , پکیج یا آبگرمکن باشد. در ساختمان های دارای سیستم شوفاژ , اجرای لوله کشی آب  سرد و گرم به همراه لوله کشی شوفاژ و رادیاتور انجام شده و رساندن آب با فشار مناسب و بهداشتی بایستی مدنظر قرار بگیرد. در ادامه به روش گام به گام لوله کشی آب سرد و گرم میپردازیم.

در محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد بسته به نیاز و شرایط ساختمان پارامترهای زیادی مورد بررسی قرار میگیرد. لوله کشی آب سرد و گرم میتواند به دو صورت روکار و توکار انجام شود. در ساختمان های در حال ساخت لوله کشی بعد از سفت کاری انجام میشود. در ساختمان های مسکونی که به علت ترکیدگی یا بازسازی ساختمان قصد اجرای لوله کشی مجدد دارید, بسته به وضعیت ساختمان و انتخاب مالک لوله کشی میتواند به دو صورت لوله کشی روکار و توکار انجام شود. بعضا میتوان از این دو روش به صورت همزمان استفاده کرد.

در لوله کشی توکار بایستی مسیر عبور لوله کشی تخریب و کنده شده تا لوله های خوابانده شده و سپس روی  آن با مصالح پوشانده شود, به همین دلیل با توجه به  هزینه های بنایی و ساختمانی , اجرای لوله کشی آب سرد و گرم توکار هزینه بیشتری دارد. از لحاظ اجرای خود لوله کشی آب گرم و سرد تفاوت هزینه چندانی بین اجرای لوله کشی آب سرد و گرم توکار و روکار وجود ندارد.

در ساختمان های در حال ساخت لوله کشی آب سرد و گرم بعد از عملیات سفت کاری و قبل از نازک کاری و کاشی کاری انجام میشود.

محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان

نکات مهم در محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان

نقطه شروع و پایانی لوله کشی , سایز لوله اصلی و انشعابات , مسیر لوله کشی , فاصله لوله کشی و اندازه ها , روش لوله کشی , جنس لوله و اتصالات و قیمت تمام شده لوله کشی از جمله مهم ترین فاکتورها در محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان محسوب میشوند. با توجه به هزینه های دستمزد و خرید لوله اتصالات بایستی اجرای لوله کشی به صورت استاندارد و به بهترین وجه ممکن انجام شده تا از دوباره کاری و تحمیل مخارج  به مالک جلوگیری شود. در ادامه به بررسی فاکتورهای مذکور میپردازیم.

روش لوله کشی آب سرد و گرم

با توجه به شرایط و تجهیزات موجود در ساختمان روش ها و راه کاری مختلفی برای لوله کشی آب سرد و گرم پیشنهاد میشود. به طور کلی دو روش انشعابی و کلکتوری برای لوله کشی آب سرد و گرم وجود دارد. محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان در این روشها تفاوتهایی با هم دارند. با توجه به نوع تجهیزات موجود در ساختمان های مختلفی یعتی سیستم موتورخانه , پمپ آب , مخزن آب , کنتور مشترک و مجزا شیوه های مختلفی در لوله کشی میتوان در  نظر گرفت.

لوله کشی کلکتوری معمولا در داخل واحدهای آپارتمانی اجرا میشود. البته در برخی از ساختمان های دارای موتورخانه, لوله کشی آب سرد و گرم در همان داخل موتورخانه به صورت کلکتوری به سمت هر واحد انجام میشود. اما معمولا لوله کشی ساختمان دارای موتورخانه به صورت انشعابی در خارج آپارتمان انجام میشود. در چنین ساختمان های بسته به انتخاب مالک و مجری در داخل آپارتمان میتوان از هر دو روش انشعابی و کلکتوری سرد و گرم استفاده کرد. 

در لوله کشی کلکتوری داخل آپارتمان یک لوله سایز 32 به داخل کلکتور 1 اینچ وارد شده و هر انشعاب به سمت مصرف کننده های مختلف با سایز 16 یا 25 انجام میشود. برای لوله کشی کلکتوری داخل واحدی بایستی حتما از لوله اتصالات پنج لایه استفاده  شود. در صورت بالا بودن متراژ آپارتمان ممکن است نیاز باشد از کلکتور 11/4 و لوله 40 استفاده شده و در صورت کوچک بودن مساحت آپارتمان شاید بتوان از لوله 25 و کلکتور 3/4 در محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان به روش کلکتوری استفاده کرد. 

کلکتورهای آب سرد و گرم داخل موتورخانه نیز معمولا بسته به تعداد واحدهای با لوله گالوانیزه سایز 2 اینچ تا 4 اینچ و با انشعابات 3/4 یا 1 اینچ ساخته میشوند. در این مدل لوله کشی میتوان در لوله های انشعاب از لوله های تک لایه , پنج لایه و گالوانیزه به کار برد.در ورودی هر واحد نیز بایستی یک شیر فلکه گرم و سرد و در صورت وجود سیستم برگشت یک شیر فلکه در مسیر لوله کشی به داخل واحد انجام داد. این نوع لوله کشی در ساختمان هایی که یک کنتور مشترک دارند قابل انجام است.

در ساختمان های دارای کنتور مشترک و دارای موتورخانه به غیر از لوله کشی کلکتوری موتورخانه میتوان از موتورخانه یک لوله اصلی آب سرد و یک لوله اصلی گرم رایزر اصلی به صورت عمودی به سمت طبقات بالا رفته و در هر طبقه یک انشعاب سرد و گرم و در صورت وجود یک انشعاب برگشت آب گرم اجرا میشود. در قسمت های ورودی نیز هر کدام یک شیر فلکه نصب میشود. البته ممکن است با توجه به تعداد واحدها تعداد رایزرهای اصلی بیشتر از یک خط باشند.

در داخل واحد هم به غیر از شیوه کلکتوری روش انشعابی رایج ترین روش لوله کشی آب سرد و گرم است. در این مدل لوله کشی توسط سه راهی لوله کشی ها انجام شده و از لوله های اصلی عبوری یک انشعاب با سایز پایین تر یا مساوی اجرا میشود. 

لوله کشی آب سرد و گرم کلکتوری

مبدا لوله کشی آب سرد و گرم

مبدا لوله کشی در ساختمان های مختلف ممکن است تفاوت هایی داشته باشند. کنتور آب سرد مبدا اصلی در ساختمان های دارای لوله کشی شهری هستند. ممکن است در برخی ساختمانها هر واحد به صورت اختصاصی یک کنتور آب جداگانه داشته باشد.

در ساختمان های دارای کنتور مشترک و بدون پمپ آب از کنتور یا به سمت موتورخانه حرکت میکند و یا یا از طریق انشعابات متعدد به سمت واحدها لوله کشی میشود. در ساختمان های دارای موتورخانه آب سرد بعد از کنتور وارد موتورخانه شده و از آنجا به روش هایی که در پاراگراف بالا توضیح دادیم توسط پمپ یا بدون پمپ به سمت واحدها اجرا میشود.

در ساختمان های بدون موتورخانه که سیستم گرمایشی آنها پکیج یا آبگرمکن است, محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان میتواند با پمپ یا بدون پمپ و مخزن باشد. تا اینجای کار تفاوت زیادی نداشته و معمولا آب توسط یک لوله حداقل 1 اینچ و حداکثر  2 اینچ پلیمری یا گالوانیزه به سمت هر واحد میرود. در ساختمان های دارای کنتور مجزا نیز آب توسط یک  لوله 25 یا 32 به صورت واحد به هر آپارتمان اجرا میشود.

پس از ورودی لوله اصلی آب سرد به داخل واحد با توجه به متراژ و انتخاب نوع لوله کشی , اجرای لوله کشی از مبدا پکیج یا آبگرمکن انجام میشود.

سایز لوله آب سرد و گرم

سایز لوله آب سرد و گرم با توجه به طول لوله کشی , تعداد مصرف کننده ها و شیرآلات, تعداد انشعابات , اصلی یا فرعی بودن تعیین میشود. تعیین قطر و محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان میتواند به صورت علمی یا تجربی انجام شود. اما به طور کلی در لوله کشی های مختلفی شیرآلات انتهایی با انشعاب سایز 16 پنج لایه یا 20 تک لایه انجام میشود. لوله ای که به 2 یا 3 شیر آبرسانی کند با یک سایز افزایش اجرا شده و لوله اصلی که به 5 تا 7 شیر آبرسانی میکند با سایز 25 پنج لایه یا 32 تک لایه و تعداد بیشتر شیرآلات با سایز بیشتر انجام میشود.

سایز لوله آب سرد و گرم

مسیر لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان

معمولا کوتاه ترین و امن ترین مسیر را میتوان در لوله کشی آب بهترین مسیر دانست. مسیر لوله کشی بهتر است کنار گوشه ای دیوار و کف ساختمان انجام شود. عدم تداخل لوله کشی آب سرد و گرم با سایر تجهیزات تاسیساتی نظیر برق ساختمان بایستی مد نظر قرار بگیرد. در انتخاب مسیر لوله کشی بایستی احتمال خرابی و تعمیرات لوله کشی ساختمان را داده و امکان تعمیرات و جابجایی داده شود.

در هنگام انتخاب مکان و مسیر لوله کشی , محل نصب شیرآلات و تجهیزات به صورت استاندارد انتخاب شود.

جنس لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان

در حال حاضر از لوله های تک لایه پلی پروپلین , پنج لایه پکس , تک لایه پکس و گالوانیزه میتوان برای لوله کشی آب سرد و گرم و از لوله های PERT  و پلی اتیلن فقط برای آبرسانی سرد استفاده کرد. به طور کلی لوله کشی پنج لایه کلکتوری را میتوان بهترین و مدرن ترین روش و البته گران قیمت ترین شیوه لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ دانست.

فاصله استاندارد لوله کشی آب ساختمان

فاصله لوله آب سرد و گرم بایستی به اندازه ای باشد که درجه حرارت آنها تحت تاثیر یکدیگر قرار نگیرد. فاصله استاندارد لوله کشی آب ساختمان به صورت موازی حدود 1 سانتیمتر بوده و در هیچ نقطه ای این دو لوله نبایستی مماس به همدیگر باشند.

قیمت لوله کشی آب سرد و گرم

یکی از مهم ترین موارد در هنگام محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان تخمین قیمتی لوله کشی و مقایسه روشهای مختلف است. هزینه تمام شده در بسیاری از موارد تعیین کننده انتخاب متریال و روش های مختلف لوله کشی آب سرد و گرم هستند. همان طور که میدانید هزینه لوله کشی با لوله های پنج لایه بین 30 تا 40 درصد نسبت به تک لایه در اجرت و خرید لوازم و هزینه اجرای لوله کشی کلکتوری بین 20 تا 25 درصد بیشتر از لوله کشی انشعاب میشود. 

جهت استعلام قیمت و محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب نصب و سرویس موتورخانه شوفاژ پکیج کولر آبی گاز اسپلیت نصب شیرالات لوازم بهداشتی رادیاتور سراسر تهران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 334
  • بازدید ماه : 1,014
  • بازدید سال : 13,330
  • بازدید کلی : 82,288