loading...
خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189
تهران پایپر بازدید : 132 دوشنبه 20 تیر 1401 نظرات (0)

نصب و تعویض شترگلو توالت یا سیفون توالت ایرانی

در این مطلب به نحوه نصب و تعویض شترگلو توالت یا سیفون توالت ایرانی میپردازیم. در ابتدا لازم است کمی راجع به کارکرد و کاربرد شترگلویی بپردازیم. استفاده و نصب شترگلویی در نصب تجهیزات بهداشتی یک قطعه ضروری به نظر میرسد.

شترگلویی یا Trap یک اتصال U مانند است که برای ممانعت از ورود بوی نامطبوع از فاضلاب ساختمان به محیط در محل خروجی فاضلاب نصب میشود. به عبارتی دیگر در هر نقطه از ساختمان یک خروجی وجود داشته باشد, بایستی یک سیفون یا نگه دارنده آب برای ممانعت از نفوذ گازهای فاضلاب بایستی تعبیه شود. شترگلویی فاضلاب با نگه داشتن مقدار مشخصی آب در خود مانع از عبور گازهای متصاعد شده از سمت فاضلاب به داخل کلیه اماکن مسکونی و غیر مسکونی میشوند. هر نقصی در این سیستم میتواند باعث شود که گازهای مذکور حتی به میزان کم با رد شدن از لوله های فضای غیرقابل تحملی را ایجاد کنند. این مساله به خصوص در فضاهای بسته ای مانند آپارتمانها, محیط را به جایی غیرقابل تحملی برای ماندن بدل میکند. به خصوص نصب شتر گلو توالت ایرانی که یکی از مهمترین اتصالات در لوله کشی فاضلاب محسوب میشود.

قطعه شتر گلویی که متصل به لوله کشی فاضلاب هستند معمولا از جنس خود لوله فاضلاب در حین اجرای لوله کشی فاضلاب تعبیه و نصب میشوند.در تجهیزاتی مانند توالت فرنگی و بیده, خود این لوازم در مدل و نحوه ساخت آنها طوری ساخته شده اند که اتصالات شترگلویی نیاز نداشته باشد. اما کفشور حمام, توالت ایرانی,کفشوی توالت فرنگی, کفشوی پارکینگ و مشاعات همگی الزام به استفاده از شترگلو دارند. در نقاطی مانند روشویی و سینک آشپزخانه که لوله خروجی فاضلاب از کف فاصله داشته و امکان نصب سیفون فاضلاب یا شترگلو وجود ندارد, برای جلوگیری از بو از سیفون های مخصوص زیر سینک و روشویی استفاده میشود. سیفون ظرفشویی آشپزخانه و روشویی از لحاظ ساختار و عملکرد شبیه به شترگلو عمل کرده و همیشه مقداری آب درون آنها باقی میماند.

همانطور که از نامش پیداست شبیه گلوی شتر بوده و البته در اشکال دیگر هم تولید و و استفاده میشود. شتر گلویی در زبان انگلیسی Trap نامیده میشود. بستگی به جنس لوله کشی شترگلویی از فلز و پلیمر ساخته شده و البته در توالت فرنگی شترگلویی در ساختار و طراحی فرنگی وجود دارد. استفاده از شتر گلویی در اماکن سرپوشیده اجتناب ناپذیر است.

به شترگلویی سیفون فاضلاب هم گفته میشود و در اماکنی مانند کاسه توالت ایرانی, کف سرویس بهداشتی فرنگی و حمام, کفشور آشپزخانه و بالکن,تراس, حیات خلوت, پارکینگ و.. نصب میشوند. سیفون سینک ظرفشویی و روشویی نیز نوع شترگلویی محسوب میشوند. تقریبا میتوان گفت که در لوازم بهداشتی ساختمان تنها وسیله ای که نیاز به شترگلو ندارد, توالت فرنگی است. لازم است که در سرویس بهداشتی هایی که شترگلویی نصب میشود از فلاش تانک استفاده شود. برای آشنایی با کارایی و طریقه نصب فلاش تانک به این صفحه مراجعه کنید.

شتر گلویی در معماری ایرانی هم به کار گرفته میشده و در حال حاضر در بعضی ساختمان های قدیمی وجود دارد.

کارکردهای دیگر شترگلویی جلوگیری از ورود حشرات از لوله فاضلاب و نگه داشتن اجسام مختلف است. با این عملکرد میتوان با در آوردن اشیا از چاه توالت از گرفتگی های احتمالی جلوگیری کرد.

برای آشنایی با بهترین لوله فاضلاب ساختمان روی لینک کلیک کنید.

نصب و تعویض شترگلو یا سیفون توالت

نصب شترگلویی

برای نصب آن بسته به سایز لوله فاضلاب بایستی از  سایز متناسب با قطر لوله فاضلاب استفاده کرد. نصب شترگلویی به صورت تراز بوده و پس از نصب بایستی ترازبندی آن چک شود. معمولا در محاسبات لوله کشی فاضلاب در هنگام اجرا قطر شترگلویی مشخص میباشد. عموما شترگلویی توالت ایرانی سایز ۱۱۰ با خروجی ۱۲۵, شترگلویی کف آشپزخانه قطر ۶۳ لوله پلیکا یا ۷۵ لوله پوش فیت و لوله کشی حمام شترگلویی ۹۰ پلیکا یا ۷۵ پوش فیت در نظر گرفته میشود. تعبیه و نصب سیفون ظرفشویی نیز به همین منظور انجام شده و سیفون ظرفشویی و روشویی نیز نوعی شترگلویی روکار هستند.

نصب شترگلو مضاف بر جلوگیری از ورود بو و گازهای نامطبوع از رشد و انتشار حشرات عبور حشرات نیز ممانعت میکند. در کنار این مزایا میتوان به نگه داشتن اشیا در سیفون توالت و در صورت قیمتی بودن در آوردن آن اشاره کرد.

در مواردی مانند نصب وال هنگ و یا توالت فرنگی و تبدیل توالت ایرانی به فرنگی نبایستی شترگلویی نصب شده و در صورت وجود شترگلو بایستی حذف شود.

تعویض شترگلویی 

در صورت صدمه دیدن و سوراخ شدن شترگلویی بایستی تعویض شود. البته در برخی موارد مانند به خصوص لوله کشی پلیکا , میتوان با وصله کردن شترگلویی اقدام به ترمیم شترگلویی نمود اما در بسیاری از موارد ممکن است که تعمیر شترگلویی عمر طولانی ندانشته باشد. تعویض شترگلویی به خصوص شترگلویی توالت یکی از مشکل ترین و فنی ترین کارهای تاسیساتی محسوب میشود. بسته به جنس شترگلویی و شرایط نصب بایستی شترگلویی از محل خود باز شده و سپس اقدام به جایگزین کردن آن نمود.

شترگلویی چدنی, پلیکا , پوش فیت و پلی اتیلن از رایج ترین انواع شترگلویی قابل استفاده در لوله کشی فاضلاب ساختمان ها محسوب میشود. هر یک از این ها یک روش برای باز کردن و نصب دارند. نصب و آب بندی شترگلویی چدنی با سرب و کنف انجام میشود. نصب و آب بندی شترگلویی پوش فیت با ارینگ و بست کاری انجام شده باز کردن و نصب آنها نسبتا راحت است. نصب و آب بندی سیفون توالت از جنس لوله پلیکا نیز با چسب انجام شده و بهترین مارک آن چسب تارگت رازی است. باز و نصب سیفون یا شترگلویی پلی اتیلن نیز توسط دستگاه جوش لوله انجام میشود. برای خرید انواع شترگلویی و اتصالات با نمایندگی چسب رازی تماس بگیرید و برای نصب و تعویض شترگلو توالت یا سیفون توالت ایرانی با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب نصب و سرویس موتورخانه شوفاژ پکیج کولر آبی گاز اسپلیت نصب شیرالات لوازم بهداشتی رادیاتور سراسر تهران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 347
  • بازدید ماه : 1,027
  • بازدید سال : 13,343
  • بازدید کلی : 82,301